Інтелектуальна гра „Історична мозаїка"
8 клас
Мета: розширити кругозір учнів, знання із курсу „Історія України" та
„Всесвітня історія"; розвивати уміння і навички роботи з додатковою літературою при підготовці до гри; продовжити формувати історичне мислення та світогляд учнів; прививати стійкий інтерес до історії; виховувати працелюбство, стимулювати творчу діяльність, активність.
Звучить музика, з'являється муза історії- Кліо.
Кліо. Я, богиня історії, дочка всемогутнього громовержця Зевса, прилетіла до вас з Олімпійських висот Греції. Мені приємно, що мене шанують і поважають в цьому храмі науки.
Волею богів я наказую:
1. Розпочати і провести в школі інтелектуальну гру „Історична мозаїка".
2. Учасникам команд, уболівальникам виявити свій інтелект, кмітливість,
завзяття, творчість.
3. Членам журі судити чесно і справедливо, аби не накликати на себе гнів
божий.
4. З милості олімпійських богів нехай переможе найкращий!
Запрошую всіх присутніх вирушити зі мною чарівними стежками в цікавий світ історії.
Вчитель. Дорогі друзі! Вітаємо вас на нашій грі «Історична мозаїка»
М. Рильський сказав: «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього». Тож давайте завжди шанувати і вивчати наше минуле, дбати про сьогодення та робити висновки на майбутнє, як це роблять учасники команд.
Представлення та привітання команд.
Хід гри.
Тур І. Галопом по Європах.
До яких країн відносяться наведені історичні події?
Хто швидше підніме руку. За правильну відповідь 1 бал.
- «Криваве законодавство».
- Варфоломіївська ніч.
- «Смутні часи».
- Повстання під проводом Т Федоровича (Трясила).
- Зародження мистецтва Відродження.
- М. Лютер та його реформаційне вчення.
- Обгороджування.
- Морські походи П. Сагайдачного.
- Опричнина.
- Громадянські війни (1562 - 1598рр.)
- Боротьба за панування на морях.
- Люблінська унія.
- Творчість Рубенса.
- Взяття Кафи 1616 року.
Тур II. „Калейдоскоп подій".
Уявити, подумати і розповісти, очевидцями яких подій ви могли стати в такі часи:
1648р., травень, Україна.
1492р., жовтень, Америка.
1654р., березень, Україна.
1572р., серпень, Франція.
За правильну відповідь 5 балів; обдумування 5 хв.
Тур III. „Портрет без портрета".
Лаконічно відповісти, хто це. За правильну відповідь 1 бал.
1 група. 2 група.
Байда-Вишневецький - це... Іван Богун - це...
М. Кривоніс - це... Т. Мюнцер - це...
М. Лютер - це... П. Сагайдачний - це...
А. Валенштейн - це... І. Грозний - це...
Генріх IV - це... Ришельє - це...
Леонардо да Вінчі - це... Мікеланджело - це...
І. Виговський - це... Б. Хмельницький - це...
П. Могила - це... П. Тетеря - це...
Тур IV. „Ораторськемистецтво"
Домашнє завдання. Максимальна кількість балів 10.
Теми виступів ораторів.
1569 рік. Люблінський сейм , виступ української шляхти противників унії.
1596 рік. Собор у Бересті виступ прихильників церковної унії.
Конкурс-усмішка „ Чого не було в Україні".
Конкурсанти повинні назвати речі, яких не було за певної історичної епохи.
1. Хст. Купець повертався із далекої подорожі. Його не було кілька місяців у рідному краї, торгував він у німецькому місті Любеку. Літо було у повному розпалі. Обабіч дороги колосилися жито й пшениця, над запашною гречкою кружляли бджоли. Попереду стіною стояла кукурудза та золоті соняшники. Яких із цих культур не було в Україні?
2. ХІ ст. Купець повернувся з далекої подорожі, поглянув на годинника, що висів на стіні, захотів вмитись з дороги. Дружина принесла йому шампунь, мило, рушник, одеколон. Яких із цих речей не було в Україні?
3. ХVІ ст. Купець відпочив з дороги і захотів поїсти. Дружина приготувала обід. На столі: хліб, м'ясо, гречана каша, огірки, мед, помідори, кава. Яких з цих продуктів не було в Україні?
4. ХVІ ст. Пройшло літо. Настала осінь. У лісах і болотах було безліч різної дичини. Купець з друзями зібрались на полювання. Вони взяли рушниці, кулі, порох, замашні ножі, запас харчів. Один з мисливців взяв бінокль і фотоапарат. Полювання було вдале. Яких із цих речей не було в Україні?
5. ХVІ ст. Турки і татари завзято штурмували фортецю. Гетьман П. Сагайдачний палив свою знамениту люльку, аж раптом задзвонив телефон. Гетьман зняв трубку і почув схвильований голос польського короля. Він просив допомоги у козаків. Сагайдачний дав згоду. Вдарили козацькі гармати, забахкали рушниці-яничарки, застукотіли кулемети, щільними рядами козаки
понеслися в атаку. Турків було розгромлено. Яких із цих речей не було в Україні?
6. ХVІІ ст. На початку літа татарська орда налетіла на українські землі,
спустошила чимало сіл, заполонила тисячі бранців і повернулась до Криму.
Кошовий отаман Іван Сірко наказав запорожцям готуватись до походу на Крим, щоб помститись татарам та відбити бранців. Козаки дружно взялись за справу. Підготували човни-чайки, нагострили шаблі, почистили пістолі та рушниці; справили кілька танків. Похід був вдалий, бранці повернулись додому. Отаман Сірко телеграфом повідомив про цю радісну подію гетьмана Петра Дорошенка. Яких із цих речей не було в Україні?
7. ХVІІІ ст. Настала весна. Прийшло тепло. З далеких країв поверталися птахи, вони радісним щебетом наповнили ліси, гаї та сади. Забуяла трава зацвіли квіти біля селянських осель. Сільські господарі вже були готові до весняної сівби. В коморах стояли плуги, коси, граблі, вози, вили. На кілках висіла кінська упряж. Більш заможні селяни мали трактори та сівалки, що
виблискували свіжою фарбою. Яких із цих речей не було в Україні?
Тур V. „Прокладаємо курс корабля".
На підготовленій заздалегідь карті представник кожної команди повинен зобразити маркером один з маршрутів подорожі.
- Васко да Гами;
- X. Колумба;
- Ф. Магеллана.
За правильно виконане завдання 5 балів.
Тур VI. „Далі, далі, далі..."
Кожна правильна відповідь - 1 бал.
Запитання для першої команди
- «Січ - мати, а батько -...». (Великий луг)
- Держава турків. (Османська імперія)
- Військо Запорозьке. (Кіш)
- Одна з найперших друкованих книг на Україні. (Буквар)
- Козацький човен. (Чайка)
- Держава, що утворилась після об'єднання Литви та Польщі в 1569 р. (Річ
Посполита)
- Гетьман, обраний на Чорній раді. (І. Брюховецький)
- Атрибут влади гетьмана. (Булава)
- Глава католицької церкви. (Папа Римський)
- Бойовий прапор козаків. (Корогва)
- Захоплення в полон татарами або турками мирних жителів. (Ясир)
- Література, спрямована проти насадження католицизму (Полемічна)
- Народний музичний ляльковий театр. (Вертеп)
- 1632р. внаслідок злиття братської школи з лаврською виникла...(Києво-
Могилянська академія)
- У живописі світського характеру найпопулярнішим стає образ легендарного козака.. .(Мамая).
Запитання для другої команди
- Перша Січ була побудована на острові.. .(Хортиця).
- Рядові козаки на Січі.. .(сірома та голота).
- Місто - невільничий ринок в Криму. (Кафа)
- Вільна людина, воїн. (Козак)
- Титул правителя Кримського ханства. (Хан)
- Великий землевласник у Литві, Польщі. (Магнат)
- Український гетьман, що тричі отримував гетьманську булаву.
(Ю. Хмельницький)
- Гетьман, що очолював козацьке військо в період визвольної війни 1648 – 1657рр. (Б. Хмельницький)
- Гетьман, що зруйнував фортецю Кодак. (І. Сулима)
- Глава православної церкви. (Патріарх)
- Об'єднання , або союз. (Унія)
- Яка церква виникла після Берестейської унії. (Уніатська або греко- католицька)
- Засновник Києво-Могилянської академії, відомий церковний діяч. (Могила)
- Організації православних міщан і ремісників на захист православної віри. (Церковні братства)
- Чорнильниця з гусячим пером. (Каламар)
Тур VII. „Стрічка часу"
До яких століть належать дані роки.
За кожну правильну відповідь - 1 бал.
1799р. (ХУПІст.) 1812р. (ХІХст.)
789р. (УПІст.) 1900р. (ХІХст.)
2000р. (ХХст.) 700р. (УПст.)
1552р. (ХУІст.) 1300р. (ХІПст.)
1314р. (ХІУст.) 25р. (Іст.)
5р.- (Іст-) 47р.- (Іст-)
Тур VIII. Конкурс капітанів
Капітани команд мають відгадати кому належали або з ким асоціюються певні речі. Кожен капітан заздалегідь готує своєму супернику 5 історичних образів, закодованих у речах. Підведення підсумків, заключне слово вчителя.
|