Педагогічний зміст роботи класного керівника в героїко-патріотичному та національному вихованні учнівської молоді на засадах героїчного минулого земляків рідного краю
Гачкевич М.В.,вчитель історії, класний
керівник Матвіївського НВК
«Перед минулим – зніміть капелюхи, перед майбутнім – засукайте рукава». Народна мудрість.
Вже другий навчальний рік припав на період боротьби України з російською агресією, тимчасову окупацію Автономної Республіки Крим та міста Севастополя. З огляду на виклики, які постали перед країною, класні керівники внесли корективи у практику виховної роботи та захисту прав дітей шкільного віку.
Наш час вимагає відродження і розвитку української національної системи освіти і виховання. Під час Революції Гідності ми шукали Європу, а знайшли Україну
Молоді потрібно оволодіти не лише системою наукових знань, а насамперед цілісною національною культурою, духовністю, не виключаючи вищі здобутки культури, духовності цивілізованих народів.
Батьки, вчителі і вихователі повинні усвідомлювати, що в процесі виховання кожної дитини мають застосовуватися численні вітчизняні пізнавально-виховні традиції.
Українська педагогіка за своїм змістом і спрямуванням має гармонійно поєднувати могутню культуру і духовну "трійцю" - історію, сучасне і майбутнє нашої нації і держави. Вона покликана утверджувати в серцях і душах, реальних справах, діяльності і поведінці кожного школяра культурно-духовні традиції, цінності рідного народу, вищі здобутки світової цивілізації.
Одним із найважливіших завдань теорії і практики є національно-патріотичне виховання, яке повинно здійснюватися ще з раннього дитинства. Патріотично-наснажена громадська активність особистості повинна постійно підвищуватись в процесі виховання, самовиховання і самовдосконалення, переростати, у відповідності до вікових особливостей, в громадсько-політичну, державницьку діяльність.
Задля консолідації суспільства необхідно, з одного боку, враховувати полікультурність українського суспільства, з іншого - посилити патріотичний характер навчання та виховання. Зусилля класних керівників нашого НВК спрямовані на виховання учнів у дусі патріотичного обов'язку, готовності до військової служби та захисту України, повазі до національного та міжнародного законодавства, засад демократичної, правової держави.
Одним із дієвих засобів національно-патріотичного виховання є проведення у позаурочний час дитячих та молодіжних ігор, як то Всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра „Сокіл” („Джура”). На базі Матвіївського НВК вже шостий рік активно працює гурток «Сокіл» під моїм керівництвом і вже шостий рік поспіль гуртківці беруть участь у обласному етапі гри, де займають призові місця. Цьогоріч посіли другу сходинку.
Патріотичний комплекс ігор теренова гра «Легенда УПА», в яких учні 9-11 класів уже двічі брали участь в Теребовлі. Два дні проведені у таборі стали часом незабутніх пригод та неймовірних вражень. Під час заходу відбувся турнір з пейнтболу, туристична смуга перешкод. Окрім цього, в рамках інтелектуальних змагань учні продемонстрували знання з історії на тему Український національно-визвольний рух. У другий день заходу відбулася традиційна теренова гра, мета якої знайти загублений легендарний прапор УПА. По приїзді організували гру у себе в Матвіївцях.
Активізували діяльність історичних клубів, гуртків в школі, де учні мали можливість глибше ознайомитись зі сторінками нашої історії, відчути самобутність та неповторність культури представників всіх національностей, що становлять українську політичну націю. Учні взяли участь в експедиції «Тобі, Тарасе, шану складаємо», у VIII Міжнародному конкурсі з українознавства для учнів 8-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів у Києві на якому учень 10 класу виборов диплом І ступеня із роботою «Вплив архієпископа Володимира Дідовича на формування та збереження історичної пам’яті українського народу.» та диплом ІІ ступеня з тестування, у краєзнавчій конференції «Роде наш красний роде наш прекрасний»
Під час проведення виховних заходів з молоддю використовуємо навчальні дебати, що є важливим засобом розвитку в учнів критичного мислення та навичок аргументованого висловлювання. Беремо участь в конференціях краєзнавчих, екологічних, олімпіадах з християнської етики.
Головною домінантою національно-патріотичного виховання молоді є формування у особистості ціннісного ставлення до навколишньої дійсності та самої себе, активної за формою та моральної, за змістом, життєвої позиції. Активно діє волонтерський загін, котрий на Різдвяні свята організував акцію «З колядою в кожну хату», учні 8 класу записали відео-лист солдату.
Сьогодні сформоване соціальне замовлення на ефективні і виховні системи й технології. Зростає увага до виховання засобами музеїв. Працює музей «З бабусиної скрині та дідусевого горища», в музеї було організовано виставку археологічних експонатів зброї «Холодний подих війни», що брала участь у обласній конференції «Роде наш красний роде наш прекрасний». Кожного року намагаємося організувати екскурсії нашою країною.
Створюються реальні умови для прояву творчих здібностей молодих людей. Сучасна молодь добре інформована щодо процесів в різних сферах науки, техніки, соціального життя; динамічно оволодіває сучасними комунікаційними технологіями.
Усе це створює сприятливі умови для розвитку національно-патріотичного виховання як пріоритетної сфери соціального життя країни, підвищення його статусу та розвитку потенціалу, досягнення якісно нових результатів у духовно-моральному, патріотичному, трудовому, художньо-естетичному, екологічному вихованні підростаючого покоління.
Важливим напрямом національно-патріотичного виховання є прилучення до народознавства — вивчення культури, побуту, звичаїв рідного народу. Школярів ознайомлюють з культурними і матеріальними цінностями родини і народу, пояснюють зв'язок людини з минулими і майбутніми поколіннями, виховують розуміння сенсу життя, інтерес до родинних і народних традицій.
При цьому педагог повинен не стільки піклуватися про збагачення знань, скільки про їх творче засвоєння, розвиток почуттів дітей. У шкільному віці вони залюбки беруть участь у народних святах і обрядах, пізнаючи їх зміст, розвиваючи художні здібності, навички колективної взаємодії. Влітку організували молитовний концерт в шану та пам'ять воїнам, що беруть участь в АТО.
Найвищих вершин розум особистості сягає тоді, коли в ньому сформована сила духу. Розум, не зігрітий серцем, інтелект, байдужий до долі народу, нації, Батьківщини, перетворюється на соціально-інертну силу, а то й на небезпеку, загрозу. Вагомі результати у вихованні школярів досягаються тоді, коли в ньому домінують найвищі моральні цінності - любов до Батьківщини, рідного народу.
Творчо відроджуючи вітчизняні виховні традиції, педагоги нашої школи успішно використовують ідеї, принципи, засоби козацької педагогіки з метою поліпшення героїко-патріотичного виховання учнів, формування у них високої шляхетності, політичної культури, сили волі і сили духу, усвідомлення прав і обов'язків перед Батьківщиною, відповідальності перед рідним народом.
На долю підростаючого покоління випала історична місія - побудова незалежної України, яка має посісти гідне місце серед цивілізованих держав світу.
У зв'язку з цим нині значною мірою зросла відповідальність батьків, учителів, вихователів за рівень вихованості дітей і юнаків. Враховуючи помилки, викривлення, які були у вихованні впродовж останніх десятиліть, наші педагоги докладають великих зусиль, щоб вивести з кризи складний і багатогранний процес виховання.
Перед незалежною Україною постала історичної ваги проблема творчо відродити українське національно-патріотичне виховання і водночас піднести його на сучасний рівень наукового і культурного розвитку.
І на завершення я хочу процитувати слова Святослава Вакарчука: «Моє завдання разом з близькими друзями − це навчити себе і інших тому, що успіх країни починається з твого успіху. Розуміння цього не станеться завтра, не дасть швидких результатів, але зрушення в свідомості приведе до дій і майбутнього успіху. Мало невеликої групи яскравих особистостей. Важливо, щоб ціле покоління почало думати по-іншому. Це покоління ще не розчароване, у нього ще все попереду. Потрібно працювати, потрібно все зрушити з мертвої точки. Перший крок - самий складний. Не потрібно відразу ставати героями. Але доведеться стати трошки більш трудолюбивими і стійкими, трошки менш лінивими і безвідповідальними. І ось, якщо це «трошки» помножити на всіх – ми будемо мати дуже багато».
|