Неділя
13.07.2025
07:21
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт Гачкевич Марії вчителя Матвіївського НВК
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [7]
Мої уроки [12]
Поза класом [6]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Мої уроки

5 клас Історія України. Речові історичні джерела. Музеї

Історія України 5 клас

Урок у музеї

Тема: Речові історичні джерела. Музеї

Мета:  дати дітям початкові уявлення про історичні джерела, з'ясувати роль

           археології при вивченні минулого; пояснити зміст понять «археологія»,

           «речові джерела», «музей», ознайомити із метою створення музеїв,

            характером експонатів, які в них зберігаються; розвивати вміння робити

            висновки на основі прочитаного чи почутого;  виховувати бажання

            пізнавати історію через відвідування музеїв.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: речові історичні джерела, підручник, дидактичний матеріал, відео.

Основні поняття: археологія, археолог, речові джерела, музей.

Очікувані результати:

  •  учні зможуть застосовувати поняття «археологія», «речові джерела», «музей»;
  • розповідати про те, як історики довідуються про минулі часи на основі археологічних розкопок;
  • наводити приклади речових джерел;
  • п’ятикласники ознайомляться із роботою історико-краєзнавчого музею.

Урок проводиться у приміщенні шкільного історико-краєзнавчого музею «З бабусиної скрині та дідусевого горища».

Хід уроку

І. Організаційний момент

Слово вчителя. Сьогодні у нас незвичайний урок – урок-подорож у минуле. Подорож наша не уявна, а справжня. Ми як статечні історики сьогодні попрацюємо у нашому музеї (важливо, щоб оглядова екскурсія у музей вже відбулася, бо інакше п’ятикласники не зосередяться на темі уроку, а будуть відволікатися на незнайомі предмети).

Займайте свої робочі місця (якщо немає достатньої кількості стільців можна облаштуватися і на долівці, попередньо її підготувавши) і згадуємо правила поведінки у музеї (на моніторі або роздруковані у кожного учня).

Пам’ятка

•  Тільки з дозволу вчителя торкайся експонатів, експериментуй, випробовуй, досліджуй!

•  Обговорюй результати. Пам’ятай: ти прийшов, щоб здобувати нові знання та спілкуватися.

•  Читай описи експонатів. Навіть очевидні речі можуть відкритися для тебе з нового боку.

•  Запитуй. Ми тут задля того, щоб тобі було цікаво і комфортно.

•  Ділися з нами своїми ідеями і думками. Ми обов’язково врахуємо побажання та пропозиції.

•  Фотографуйся. Нехай це будуть одні з найкращих твоїх фото!

•  Поважай людей довкола тебе.

 Розповідай про нас своїм друзям і знайомим.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Бесіда.

  • Що таке джерело?
  • Звідки вчені-історики дізнаються про часи, які минули?
  • Які ви знаєте історичні джерела? Наведіть приклади.
  • Огляньтеся довкола, до яких видів історичних джерел належать представлені у музеї пам’ятки.

ІІІ. Мотивація та актуалізація знань та умінь учнів.

«Розмова» з історичним джерелом.

Підійдіть до речового історичного джерела, яке вам сподобалося та «поговоріть» із ним.            

  • Розпитайте, що воно знає про людей, які ним користувалися.
  • Як ця річ допомагала людям жити.
  • Чи добре пам’ятці у музеї.

Свою розмову передайте класу (4-5 речень)

  • Як ви думаєте, де можна натрапити на речові історичні джерела з якими ви розмовляли?

ІV. Подача нового матеріалу.

Давайте підійдемо до експозиції – виставка на показ різних предметів – «Археологічні матеріали». Подумайте, а де можна знайти такі речі?

Речі та будівлі оточують людину віддавна. Проте не всі зі стародавніх споруд і предметів витримали випробування часом. Сонце й буревії, війни та будівництво руйнують і старовинні палаци, і стіни фортець, і прадавні поховання людей. Досліджувати сховані під землею і під водою речі, споруди, інші рештки діяльності людини допомагає археологія.

Археологія — наука, що вивчає минуле за історичними джерелами.

Пошуком різних історичних джерел займається археолог.

 (Учні записують визначення понять в зошити.)

Працюємо з текстом підручника. Коментоване читання.

Етапи коментованого читання:

  1. Ставимо завдання – про що ми маємо дізнатися.    
  2. Читання вголос учнем, інші слідкують.
  3. Читання мовчки усіма, розбір незнайомих слів.
  4. Обговорення прочитаного – про що дізналися.

Учні мають прочитати текст у підручнику про роботу археологів (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005, С. 17–18;

Пропоную поглянути, як працюють археологи.

Перегляд відео про роботу археологів.

Фізкультхвилинка.

   Уявили, що ми археологи. Присіли над знахідкою (кожному роздаю кам’яні знаряддя праці з експозиції – в мене їх вистачить і на 20 учнів). Очистили від уявної землі, задоволено потерли долоні, уявно сфотографували, обережно взяли в руки, піднялися та від втоми потягнулися, зафіксували знахідку у щоденнику (зошиті), запис робимо в будь-якому положенні(стоячи, сидячи та ін.).   

  • Куди на зберігання віддаєте свої знахідки?
  • – установа, де зберігаються пам’ятки минулих часів
  • Ви відвідувачі музею «З бабусиної скрині та дідусевого горища». Розкажіть, що ви бачите в ньому та чому присвячені експонати.  Експонàт (з латинської – «виставлений») — предмети, речі, витвори мистецтва, що демонструються на виставках.

Так, у нашому музеї зібрані експонати нашого краю, які розповідають про минуле нашого села, його господарство, побут, духовне життя, тому музей є історико-краєзнавчий. А ще є музеї технічні, природознавчі, мистецтвознавчі, присвячені окремим подіям, діячам, спорудам та ін..

Робота в групах з фотографіями підручника ст. 24-25.

Завдання:

  • роздивіться фото та виясніть, які ще є види музеїв;
  • прокоментуйте фото починаючи словами: «На цій експозиції музею…можна побачити…»  

Зробіть висновок у загальному колі, про те, що потрібно знати, щоб стати екскурсоводом.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

На стіні нашого музею висить старовинний годинник, звертаю на нього увагу учнів.

  • Коли створювався наш музей, жителька села принесла цей годинник, він ще працював – відраховував години, хвилини. Як тільки його почепили на стіну він зупинився. Це мабуть символічно, бо, здається, що у цій кімнаті час зупинився і повертає нас у минуле. А скільки таких чарівних кімнат та будинків по Україні і світі!    

При вході до музею маємо стенд «Подорожі Матвіївського НВК». Розглядаючи фото, визначаємо, в яких музеях були учні школи.

VІ. Підсумки уроку.

  • Чи сподобалося вам працювати в музеї?
  • Хто хотів би стати екскурсоводом, археологом? Чому?
  • Чи хотіли б побувати в інших музеях?

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити текст підручника & 3.

Намалюйте, яким уявляєте життя скіфів, скориставшись текстом параграфу. 

Категорія: Мої уроки | Додав: gachkevich1977 (18.11.2015)
Переглядів: 2037 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples