Стрімкий розвиток суспільства потребує нових підходів до освіти. Орієнтація сучасної школи на гуманізацію освіти і всебічний розвиток особистості дитини має на увазі необхідність гармонічного поєднання безпосередньо навчальної діяльності в межах якої формуються базові знання, вміння та навички, з діяльністю творчою, пов’язаною з розвитком особистих задатків учнів, їх пізнавальної активності, здібності самостійно розв’язувати нестандартні завдання тощо. Активне введення в традиційний навчальний процес різноманітних інтерактивних методів, спрямованих на розвиток особистісно-мотиваційної та аналітичної сфер дитини, пам’яті, уваги, просторової уяви є в зв’язку з цим одним з найважливіших завдань, від вирішення якого залежать результати навчальної діяльності учнів.
Особистісно орієнтована система навчання в школі – вимога часу, бо життя вимагає вільного використання знань, адаптації до основної ситуації, та критичного осмислення різних джерел інформації, викривання упередженості, необ’єктивності, розуміння, що ті чи інші історичні висновки можна оцінити у світлі нових фактів. Таким чином, формування історичного мислення залишається актуальним у шкільній історичній освіті.
Протягом років проблемою моєї практики навчання історії є проблема формування історичного мислення. Історичне мислення ґрунтується в самому загальному вигляді на двох принципах: принципі історизму та принципі системного підходу до осмислення тих чи інших історичних явищ або процесів. Перший з них вимагає розуміння учнями того, як певне історичне явище виникло, які стадії в своєму розвитку пройшло та чим стало в результаті такого розвитку. Другий принцип вимагає розуміння учнями того, що певні історичні явища пов’язані між собою та взаємно впливають одне на одне. Зрозуміло, що без засвоєння історичних знань неможливе формування умінь та навиків. А без досягнення належного рівня сформованості останніх неможливий розвиток історичного мислення учнів. Історичні знання – засвоєна учнями навчальна історична інформація, вміння – це практично використані історичні знання в дії, навики ж – це автоматизовані уміння. Всі ці елементи є складовими частинами історичного мислення учнів.
Засвоєння ідей, фактів, понять, спільних для різних курсів історії та інших навчальних предметів, установлення на цій основі взаємозв'язку між ними забезпечує можливість відновлення їх у пам'яті учнів і формування нової системи знань. Використовуючи міжпредметні зв'язки у викладанні історії, вчитель розкриває перед учнями шляхи використання досягнень у засвоєнні історичного матеріалу.
На уроках історії України широко впроваджую матеріали із всесвітньої історії, основ правознавства, зарубіжної літератури, географії, української літератури тощо.
Синхронне планування та проведення уроків з історії України та всесвітньої історії дають можливість послідовно і глибоко засвоювати програмовий матеріал з цих дисциплін. Так, реформи Марії Терези та Йосифа II, проведені у володіннях австрійських Габсбургів у XVIII ст, безумовно, позитивно вплинули на розвиток культури у західноукраїнських землях, на відміну від Наддніпрянської України. З темою і «Російська імперія у другій половині XVIII ст.» тісно переплітається історичний матеріал курсу історії України.
У 7 класі в курсі всесвітньої історії учні, вивчаючи тему «Середньовічне місто», знайомляться з тим, коли і які міста отримали магдебурзьке право в Україні.
Учні повинні усвідомлювати, що історія України є частиною всесвітнього історичного процесу і взаємодія явищ, подій у світовому масштабі позначається на історичних процесах, що відбуваються в Україні.
Програма з історії рідного краю тісно пов'язана з історією України. Громадянська компетентність школярів посилюється, якщо вони усвідомлють,
через які історичні випробування пройшли їх земляки, які проблеми вони вирішували, які народи залишили свої сліди в матеріальній і духовній культурі.
Під час вивчення Національно-визвольної війни на Тернопільщині 1648—1657 рр. використовую матеріал про діяльність сподвижника Б. Хмельницького Максима Кривоноса. Аналізуючи досягнення Трипільської культури, знайомлю школярів з археологічними дослідженнями на території краю.
Актуальність даного курсу очевидна. Це невичерпне джерело патріотичного, громадянського виховання, формування необхідних моральних та державних цінностей. Правосвідомість є тією ознакою громадянської компетенції школярів, яка дозволяє ідентифікувати себе зі своїм народом.
Міжпредметні зв'язки історії і правознавства дозволяють окреслити форми держав, які вивчаються, дати громадянську оцінку етапам становлення української державності, пам'яткам правової культури України.
На уроках історії використовую поняття: «форма правління», «форма державного устрою, політичного режиму», «закон», «договір», «держава», «конституція», «право» та інші.
При вивченні буржуазної революції в Англії і війни за незалежність в англійських колоніях та утворення США можна запропонувати учням порівняти форми держави у Великобританії та США. Зіставлення станової монархії XVII ст. у Московській державі та абсолютної монархії Російської імперії у XVIII ст. сприяє розумінню учнями причин посилення влади монарха в Росії, а також обмеження прав автономії Гетьманської України, а в подальшому її повної ліквідації.
Характеризуючи систему управління Запорозької Січі, обов'язково пригадуємо інформацію про республіканський лад у Римі. Елементи правових знань, отриманих на уроках історії, створюють сприятливі підвалини для вивчення основ правознавства в наступних класах.
Ефективним засобом формування гуманістичної світоглядної культури учнів має бути процес вивчення курсу «Людина і світ» згідно із запропонованою програмою.
Уже в назві програми курсу «Людина і світ» визначено його основну мету: привернути увагу учнів насамперед до найвищої цінності — людини, яка живе в об'єктивно існуючому, якісно різноманітному світі.
Запропонований курс не тільки зорієнтований на людину, він значною мірою визначає завдання щодо виховання особистості молодої людини. В усіх розділах закладено основу для розширення світогляду випускника школи, показано взаємовідносини людини і природи, особистості і суспільства, особи і держави, подано зміст прав і свобод людини, і найголовніше — викладено актуальні проблеми сучасного життя, що становлять неабиякий інтерес для молоді.
Вивчення курсу «Людина і світ» організовується в органічному поєднанні світоглядної культури вчителя та учня зі знанням з фундаментальних дисциплін. Підґрунтям для вивчення курсу мають бути знання з історії, біології, фізики, етики, хімії, літератури.
Важливо, щоб учні вміли бачити основні ознаки сучасного політичного життя країни, самостійно аналізувати соціальний стан і прогнозувати шляхи виходу суспільства на новий зміст цивілізаційних відносин. Вони мають сформувати власне ставлення до ціннісних надбань світової культури, до багатющої скарбниці знань, віри і духу.
Використання міжпредметних зв'язків з українською та зарубіжною літературою сприяє вихованню духовності, формуванню літературно-історичного інтересу. Література не висвітлює історію документально. Але конкретні образи, події, змальовані рукою не науковця, а Митця, краще закарбовуються в пам'яті, мають духовний заряд, сприймаються не лише розумом, а й серцем. Крім того, можу сподіватися, що учні бажають більше дізнатися про автора, прочитати весь твір. Вивчаючи тему «Національно-визвольна війна українського народу проти Речі Посполитої сер. XVII ст. Відродження Української держави», використовую уривки творів Петра Панча «Гомоніла Україна», Н. Рибака «Переяславська Рада», В. Кулаковського «Максим Кривоніс», П. Загребельного «Я, Богдан», Я. Качури «Іван Богун» та інші.
Програмовий матеріал з теми «Виникнення та розквіт Київської Русі» (7 клас) засвоюється глибше, якщо на уроках працюю з уривками творів С. Скляренка «Святослав», «Володимир», Р. Іванченко «Гнів Перуна», П. Загребельного «Диво» тощо. Історія в художньо-літературних образах виховує почуття патріотизму, поваги до історичного минулого пращурів.
Етика також належить до світоглядних дисциплін. Поява цього предмета зумовлена не лише серйозними змінами у ціннісних орієнтирах українського суспільства, а й загальним зростанням ролі моралі у житті людства, в інформаційному суспільстві в період глобалізації. Тому між-предметні зв'язки історії з етикою визначені часом, потребою сформувати громадянську компетентність, чинниками якої є патріотизм, правова культура, висока мораль, професійна підготовка, відданість справі тощо.
Саме тому високі моральні риси історичних постатей є зразком для наслідування школярами. Володимир Великий, Ярослав Мудрий, Б. Хмельницький, І. Мазепа, П. Орлик, П. Сагайдачний та інші не були байдужими до долі землі й доклали значних зусиль для формування української державності.
Кожен учень повинен керуватись у повсякденному житті етичними нормами. Вивчення історії сприяє формуванню відданого патріота Батьківщини.
У старшій школі значної актуальності набуває суспільно-гуманітарний профіль навчання, що передбачає задоволення потреб учнів, схильних до вивчення гуманітарних дисциплін. Особливості змісту цього напряму полягають у тому, що здобуті знання будуть корисними не лише тим, хто обере професію відповідного спрямування, а будь-якому учневі, незалежно від обраного ним виду діяльності. Адже це знання мови, права, історії, етики, національної та світової культур — все те, що є багажем кожної освіченої людини.
Отже, міжпредметні зв'язки у викладанні історії — дієві критерії формування громадянської компетенції підростаючого покоління.
|