Неділя
13.07.2025
09:47
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт Гачкевич Марії вчителя Матвіївського НВК
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [7]
Мої уроки [12]
Поза класом [6]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Мої статті

Біо-історичні схеми

    Біо-історичні схеми

Проблема, над якою я працюю, активізація пізнавальної діяльності на уроках історії через міжпредметні зв’язки, змушує мене шукати нових методів та прийомів.  Велике значення у формуванні історичного мислення є створення образного сприйняття матеріалу в поєднанні з розвивальним, проблемним навчанням, застосуванням інтерактивних методів.

          Пригадаємо, що основна функція образного мислення - створення образів та оперування в процесі розв'язання різного роду завдань. З цією метою я широко використовую іконічні моделі, текстові схеми, образні опорні конспекти, опорні схеми, опорні символи (про опорні конспекти, схеми, символи можна дізнатися із статті Драгомирова Н. Є. „Синтез образу й опори з розвивальним навчанням - важливий компонент особистісно орієнтованої системи навчання."// Історія та правознавство № 22., 2004р.).

          Вирішуючи питання активізації розумової діяльності учнів, розвитку творчого мислення, міжпредметних зв'язків я створила „біо-історичні схеми". Що це таке? Схеми з біології допомагають розкрити історичні процеси, образи, події. У процесі навчання уява є суттєвою передумовою для засвоєння знань, що вимагає вміння уявити собі конкретну ситуацію, яку учень не може сприйняти безпосередньо. Коли на уроці я пропоную учням уявити Київську Русь у вигляді гідри, даю схему, це розширює й збагачує їх досвід, а отже розвиває уяву. Новизна, нестандартність цього прийому дуже подобається учням та дає бажаний педагогічний ефект - учні закріплюють знання з біології та краще розуміють та засвоюють історичні знання.

           Такі прийоми я застосовую у тих класах, що вивчають біологію, тобто від  шостого класу і до одинадцятого. Важливо, щоб біологічні схеми уже учням були знайомі, тобто біологічний матеріал має випереджувати історичний. „Біо-історичні схеми" можна використовувати на всіх етапах уроку: під час активізації навчального матеріалу, для перевірки домашнього завдання, при поясненні нового матеріалу та закріпленні.

          Як я користуюся цими схемами? Найкраще коли є можливість розмножити схеми на кожного учня, учні вкладають або вклеюють їх у зошит, також учні можуть, користуючись підручником з біології, перемалювати схему в зошит, якщо вона проста.

Ось декілька таких схем.

7 клас

Тема: Київська держава за князювання Ольги та Святослава.

На закріплення пропоную учням порівняти Київську державу із будовою гідри

    

Будова гідри – Київська держава

1- ротовий отвір – данина

2- щупальце – дружина;

3- кишкова порожнина – реформи княгині Ольги та князя Святослава;

4- нервові клітини – кочовики (печеніги);

5- внутрішній шар клітин – господарство;

6- яйцеклітина – Рюриковичі;

7- зовнішній шар клітин – зовнішня політика;

8- підошва – князівська влада

 

 

 

6 клас.   Тема: Утворення Афінської держави.

При розповіді про владу в Афінах, після реформи Солона, пропоную учням порівняти будову квітки із Афінами.

 

а - квітконіжка – Греція;

б - квітколоже – Афіни;

в - чашолисток чашечки – поліс;

ґ - тичинка – розряди громадян;

г - пелюстка – Рада 400;

д - маточка – народні збори.

Тема: Християнська церква.

На закріплення цієї теми чудово підходить тема «Горох посівний».

 Виникнення християнства:

корені – криза Римської імперії;

прилистки – вище духовенство;

листки – нижче духовенство;

квітка – церковні громади;         

вусики – течії в християнстві;

біб – світова релігія.

 

9 клас.

Тема: „Суспільні рухи в Росії у 20-З0 - х роках"

Здається, учнів 9 класу вже нічим не здивуєш, і не зацікавиш. Та коли на  уроці звучать слова: „Суспільні рухи в Росії у 20-30 роках можна порівняти із нюховою сенсорною системою.",  найбайдужіші піднімають голови.


Нюховий аналізатор - похід Російських   військ у Європу в 1813 -- 1815рр.;

носова порожнина — Росія в 20-З0 - ті роки;

нюхова область — ліквідація самодержавства і кріпацтва;

нюхова цибулина - таємні товариства;

війки - самодержавство.

 

7 клас всесвітня історія. Тема: Європейське середньовічне суспільство.

Порівнюю рака із загальною структурою середньовічного суспільства:

   

«Ті, що моляться»     довгі вусики - вище духовенство;

                                  короткі - нижче духовенство;

                                  очі – інквізиція.

 «Ті, що воюють»    клешня - монархи, знатні феодали;

                                   ходильні ноги - рицарі.

«Ті, що працюють»   хвостовий плавець - селяни, ремісники.

 

Категорія: Мої статті | Додав: gachkevich1977 (20.12.2015)
Переглядів: 622 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples