Біо-історичні схеми
Проблема, над якою я працюю, активізація пізнавальної діяльності на уроках історії через міжпредметні зв’язки, змушує мене шукати нових методів та прийомів. Велике значення у формуванні історичного мислення є створення образного сприйняття матеріалу в поєднанні з розвивальним, проблемним навчанням, застосуванням інтерактивних методів.
Пригадаємо, що основна функція образного мислення - створення образів та оперування в процесі розв'язання різного роду завдань. З цією метою я широко використовую іконічні моделі, текстові схеми, образні опорні конспекти, опорні схеми, опорні символи (про опорні конспекти, схеми, символи можна дізнатися із статті Драгомирова Н. Є. „Синтез образу й опори з розвивальним навчанням - важливий компонент особистісно орієнтованої системи навчання."// Історія та правознавство № 22., 2004р.).
Вирішуючи питання активізації розумової діяльності учнів, розвитку творчого мислення, міжпредметних зв'язків я створила „біо-історичні схеми". Що це таке? Схеми з біології допомагають розкрити історичні процеси, образи, події. У процесі навчання уява є суттєвою передумовою для засвоєння знань, що вимагає вміння уявити собі конкретну ситуацію, яку учень не може сприйняти безпосередньо. Коли на уроці я пропоную учням уявити Київську Русь у вигляді гідри, даю схему, це розширює й збагачує їх досвід, а отже розвиває уяву. Новизна, нестандартність цього прийому дуже подобається учням та дає бажаний педагогічний ефект - учні закріплюють знання з біології та краще розуміють та засвоюють історичні знання.
Такі прийоми я застосовую у тих класах, що вивчають біологію, тобто від шостого класу і до одинадцятого. Важливо, щоб біологічні схеми уже учням були знайомі, тобто біологічний матеріал має випереджувати історичний. „Біо-історичні схеми" можна використовувати на всіх етапах уроку: під час активізації навчального матеріалу, для перевірки домашнього завдання, при поясненні нового матеріалу та закріпленні.
Як я користуюся цими схемами? Найкраще коли є можливість розмножити схеми на кожного учня, учні вкладають або вклеюють їх у зошит, також учні можуть, користуючись підручником з біології, перемалювати схему в зошит, якщо вона проста.
Ось декілька таких схем.
7 клас
Тема: Київська держава за князювання Ольги та Святослава.
На закріплення пропоную учням порівняти Київську державу із будовою гідри
Будова гідри – Київська держава
1- ротовий отвір – данина
2- щупальце – дружина;
3- кишкова порожнина – реформи княгині Ольги та князя Святослава;
4- нервові клітини – кочовики (печеніги);
5- внутрішній шар клітин – господарство;
6- яйцеклітина – Рюриковичі;
7- зовнішній шар клітин – зовнішня політика;
8- підошва – князівська влада
6 клас. Тема: Утворення Афінської держави.
При розповіді про владу в Афінах, після реформи Солона, пропоную учням порівняти будову квітки із Афінами.

а - квітконіжка – Греція;
б - квітколоже – Афіни;
в - чашолисток чашечки – поліс;
ґ - тичинка – розряди громадян;
г - пелюстка – Рада 400;
д - маточка – народні збори.
Тема: Християнська церква.
На закріплення цієї теми чудово підходить тема «Горох посівний».
Виникнення християнства:
корені – криза Римської імперії;
прилистки – вище духовенство;
листки – нижче духовенство;
квітка – церковні громади;
вусики – течії в християнстві;
біб – світова релігія.
9 клас.
Тема: „Суспільні рухи в Росії у 20-З0 - х роках"
Здається, учнів 9 класу вже нічим не здивуєш, і не зацікавиш. Та коли на уроці звучать слова: „Суспільні рухи в Росії у 20-30 роках можна порівняти із нюховою сенсорною системою.", найбайдужіші піднімають голови.

Нюховий аналізатор - похід Російських військ у Європу в 1813 -- 1815рр.;
носова порожнина — Росія в 20-З0 - ті роки;
нюхова область — ліквідація самодержавства і кріпацтва;
нюхова цибулина - таємні товариства;
війки - самодержавство.
7 клас всесвітня історія. Тема: Європейське середньовічне суспільство.
Порівнюю рака із загальною структурою середньовічного суспільства:
«Ті, що моляться» довгі вусики - вище духовенство;
короткі - нижче духовенство;
очі – інквізиція.
«Ті, що воюють» клешня - монархи, знатні феодали;
ходильні ноги - рицарі.
«Ті, що працюють» хвостовий плавець - селяни, ремісники.
|