П`ятниця
29.11.2024
07:30
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт Гачкевич Марії вчителя Матвіївського НВК
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [7]
Мої уроки [12]
Поза класом [6]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Мої статті

Міжпредметні зв'язки

      Навчаючи інших ми навчаємося самі

 

 

                                                                         Сенека Молодший

Міжпредметні зв’язки на уроках історії. Історія та література

Нове суспільство висуває нові вимоги до освіти. Реалізація освітніх завдань потребує нових підходів, звернення до особистості учня з його потребами та інтересами. Відповідно до цього основним завданням учителя є сприяння активізації пізнавальної активності учнів, створення умов для їх самонавчання, а не пасивне підкорення вимогам вчителя.     Метою навчання має бути не отримання знань як сукупності фактів, теорій та інше, а забезпечення розвитку особистості учня  внаслідок самостійного навчання. Завдання школи – надання можливості для самовдосконалення особистості, виявлення власної індивідуальності, самореалізації, чому найбільш успішно сприяє система інтегрованих уроків. Логічним продовженням моєї роботи над проблемою формування історичного мислення  є звернення до міжпредметних зв’язків. Важливим у цьому плані є проведення міжпредметних робіт, інтегрованих уроків і здійснення більш складних форм навчальної діяльності учнів: проектних і дослідницьких робіт, семінарських занять. Вироблення загальних вимог забезпечує, по-перше, вихід за рамки окремого предмета; по-друге, створює єдиний освітній  простір, у якому учень почувається вільно і комфортно; по-третє, формує системне уявлення про загальнонавчальні уміння і навички.

     У своїй практиці, я часто використовую зв'язок історії із українською та світовою літературою.

Мета: розвивати цілісне уявлення про взаємозв’язок історико-культурних процесів, особливості діалектики культури через навчальні дискусії та діалоги.

Задачі:

     –  забезпечення ефективного засвоєння учнями змісту курсів історії, літератури, світової художньої культури;

      – комплексне формування й застосування загальнонавчальних і предметних умінь і навичок;

      – виховання творчої, моральної, висококультурної особистості;

      – забезпечення успішної соціальної адаптації особистості школяра.

Актуальність: через відсутність системності у вивчені предметів гуманітарних дисциплін в умовах високих вимог, пропонованих державними програмами ВНЗ для абітурієнтів, недостатньою кількість годин для гуманітарних дисциплін актуальності набуває проблема підготовки старшокласників до випускних і вступних іспитів і, як наслідок, проблема успішної соціальної адаптації школяра.

Міжпредметні уроки дозволяють вирішити такі суперечності:

а)   між високими вимогами до знань учнів і відсутністю відповідного програмно-методичного забезпечення;

б)   між високими вимогами до сформованості компетенцій, умінь і навичок та відсутністю цілісності методики їхнього формування.

Новизна міжпредметного семінару:

1)                На основі інтегративного й культурологічного підходів до організації навчальної діяльності старшокласників у рамках гуманітарних дисциплін формується єдність цінностей та уявлень про навколишній світ і саму людину, що змінює ставлення учнів до загальнолюдських гуманістичних цінностей, які складають духовну основу будь-якої нації;

2)                Вироблено єдність підходів до класифікації методики формування загально навчальних і предметних умінь і навичок, що забезпечило координацію діяльності між учителями гуманітарних дисциплін з розвитку умінь і навичок учнів середньої і старшої ланки;

3)                Визначено новий рівень освітньої діяльності: як учнів, так і вчителів, що виразився:

·                   В активізації позиції учнів;

·                   У культурі діяльності учнів: широта кругозору, культура суджень, ступінь переконаності під час обговорення проблем;

·                   У виробленні в учнів чіткого уявлення про мету, обсяг, характер виконуваних робіт, завдань, баченні внутрішньої логіки, взаємозв’язків досліджуваного матеріалу;

·                   У пошуку вчителями нових технологій організації навчальної діяльності.

Очікувані результати:

Ø    Якісне засвоєння гуманітарних дисциплін;

Ø    Активна участь в олімпіадах і конкурсах гуманітарного напрямку;

Ø    Успішне проведення підсумкової атестації;

Ø    Гармонійно розвинена особистість із широким кругозором;

Ø    Здатність адаптуватися до навчального процесу у вищому навчальному закладі.

Кожен предмет, а також учень і учитель виконують у цій системі між- предметних зв’язків визначену функцію, забезпечуючи взаємозв’язок досліджуваних в еволюційному ланцюзі явищ:

v    Історія – розкриває просторово-часові і причинно-наслідкові зв’язки світового процесу, учень вивчає частину еволюційного розвитку суспільства;

v    Література – дозволяє установити діалог в історико-культурному просторі: учень вчиться виражати своє світовідчуття в слові, стає учасником розвитку загальнолюдської культури.

   Учень та вчитель у подібній взаємодії виступають як особистості: вивчення матеріалу через спільні методи і прийоми організації визначеного і позаурочного простору в системі робить їх співучасниками загального історико-культурного процесу.

  Таким чином, введення в навчальний процес міжпредметних уроків дозволяє здійснити діалог культур, що сприяє збереженню традицій, дотриманню принципу наступності поколінь, забезпечує досягнення головної освітньої мети – виховання творчої, моральної особистості через навчання і розвиток.

Пропоную розробку бінарного уроку історії України, української літератури та музики. Використовуючи в процесі викладання поезію чи музичні твори, вчитель бере участь у формуванні світогляду майбутніх активних громадян держави. При цьому якісно підвищується емоційне сприйняття навчального матеріалу, учень ніби входить у загадковий чарівний світ інших людей та епох живе їх життям, аналізує минуле й сьогодення, стає емоційно багатим, здатним глибоко і сильно відчувати та переживати. Все це, я переконалася на практиці, значно збільшує можливості сприйняття матеріалу учнями, дозволяє більш предметно уявити причини вчинків як окремих історичних особистостей, так і подій, з’ясувати мотиви їх діяльності та оцінки історичних фактів.

Категорія: Мої статті | Додав: gachkevich1977 (24.10.2014)
Переглядів: 2413 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples